Ungdomsgård eller ej

I lördags uppstod en "liten" diskussion ang Ungdomsgård här i Hällnäs.

Ungdomarna har själva tagit initiativet att vilja starta och sköta en ungdomsgård.
Det tycker jag är bra.
När ungdomarna VILL ha något och SJÄLVA är beredda att GÖRA saker och ta eget ANSVAR,
så är det bra att vuxna lyssnar och stöttar.

Sen är det inte så enkelt såklart.
Av egen erfarenhet (har jobbat med ungdomar i många år ideellt),
så behövs engagerade vuxna som stöd i och runt en sådan verksamhet.

Jag har därmot full förståelse att alla vuxna inte har tid.
Är själv i den sitsen, men Liza och andra har erbjudit sin hjälp.
Toppenbra tycker jag!

Att sedan inte ALLA ungdomar gillar/vill vara på en ungdomsgård är också helt okej.
Var själv aldrig på UG under tiden jag växte upp.
Men det finns ungdomar som inte har engagerade föräldrar eller som har föräldrar som är borta väldigt mycket, och då är det bra att det finns någonstans att vara.

Ungdomarna samlas "normalt sett" ändå nere i "centrum" och hänger.
Är väl bättre att de är inomhus i någon mer "ordnad" form?

Vad tycker ni?

Kommentarer
Postat av: Prude

Självklart! Jag är evigt tacksam och full av beundran mot alla som kan och orkar engagera sig (vad det än gäller iofs, men just nu då i ungdomarna och en eventuell ungdomsgård), speciellt när jag inte riktigt har den kraften och orken.

2008-04-07 @ 13:37:23
URL: http://prude.bilddagboken.se
Postat av: Lizaloop

Ja tydligen tycker inte alla att det är bra att man engagerar sig! Men men...

2008-04-07 @ 15:33:46
URL: http://www.lizaloop.blogg.se
Postat av: Hera

Givetvis är det bra med "ordnad form"...men jag har nog missat den andra delen av diskussionen...varför man inte skulle tycka det :)

Jag ÄLSKAR blogginlägg med samhällsdebatt som ämne!

2008-04-07 @ 20:01:57
URL: http://hera.blogg.se
Postat av: Ice Lady

Prude: Håller med.

Liza: Nej, förvånansvärt nog inte.

Hera: Ja, du missade den. Hoppades att den skulle kunna fortsätta under mer "ordnad form" här på bloggen. ;-)
Samhällsdebatter är kul, kom gärna på mötet på söndag! :-)

2008-04-09 @ 14:14:34
URL: http://icelady.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0