Tisdagstema: Ensam (Del 1)

Har bloggat om positiv ensamhet förut och min inställning till det.
Hittar du här.

Den mest negativa ensamheten måste vara när man känner sig ensam fast man är omgiven av folk!
När man känner att man inte passar in eller är accepterad.

Finns många sådana situationer.

Värst kanske när någon blir utfryst.
Bland kompisar, på jobbet eller i skolan.

Barn som blivit utrysta lider ofta av men efter det även som vuxen.
Mobbing med glåpord eller slag är såklart också hemskt,
men jag tror att inte bli sedd eller uppmärksammad är värre.

image72Alla vi människor har ett behov av att bli sedda och uppskattade.
Inte av alla kanske, men i alla fall av någon.

När jag gick på högstadiet fanns en tjej som "ingen" gillade.
Hon blev ofta retad för att hon var så annorlunda.
Jag retades inte, men däremot så undvek och ignorerade jag henne.
Jag trodde DÅ att jag var MINDRE elak än de som sa dumma saker.

Som vuxen har jag ofta tänkt på detta, och ångrat mitt beteende.
Såklart att hon förstod att jag undvek henne för att jag inte tyckte om henne.

När vi hade klassträff för några år sedan så betedde jag mig helt annorlunda mot henne.
Till min glädje verkade hon inte ha tagit alltför stor skada (och hon var inte arg, sur eller besviken på mig), och tagit sig fram här i livet ändå och mådde bra!

Jag kommer att berätta den här historien för min Dotter när hon blir lite äldre.
Förhoppningsvis kommer inte hon att göra samma misstag.

Har ni upplevt utfrysning eller gjort det själv mot någon?

Kommentarer
Postat av: Mötley Annika

Kloka ord av min Dr.Phil *L*

2008-01-29 @ 14:11:05
URL: http://motleycrue.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0