ESC - Semifinal 1

Här kan ni kolla in alla låtar inför kvällens första semifinal!
Den andra semifinalen är på torsdag.

Följande tycker jag om kvällens bidrag (0 - 5 p):

Montenegro - 2 p
En ung kille sjunger, men låten är tråkig och har ingen "catchig" refräng.

Israel - 1 p
Låten är skriven av Dana International, vilket borde ha varit bra. Men en töntig israel sjunger lite lagomt falskt och man blir bara irriterad på hans "aaaaah"-ande...

Estland - 1 p
Låten heter Lätt & Svett. Den heter egentligen Leto Svet men det låter som samma sak. Det är tre gubbar som sjunger en Trazan & Banarne låt. Töntigt och dåligt, men barn gillar den säkert.

Moldavien - 1 p
Jazzaktig lååååångtråkig låt. En tant med basker sjunger. Känns oändligt lång...

San Marino - 4 p
En skön rockballad som känns modern! Det är en ung killgrupp och soundet är fräscht. Däremot är det en svag refräng som jag tror de förlorar många röster på.

Belgien - 1 p
O Julissie (eller något sådant) heter låten. Än en gång har Belgien kommit med ett bidrag på låtsasspråk. Jag tycker den är irriterande men Dottern gillar den skarpt.

Azerbajdzjan (eller hur det nu stavas) - 3 p
Day after day heter låten som är som en musikal. Mannen älskar låten. I videon är den ene sångaren en fallen, svart, ond ängel och den andre en vit och god. Det är en rockig duett som (om det låter lika bra live) förtjänar att gå vidare till final.

Slovenien - 3 p
I videon så åmar sig en mörkhårig donna i en säng. Bläh. (Hör inte ett dugg ihop med texten.) Detta är en ganska vanlig pop-låt, men jag tror inte den håller.

Norge - 4 p
En fin ballad och en fantastisk sångerska. En refräng som fastnar direkt! HEJA NORGE! På minussidan ligger dock enformigheten (refrängen upprepas gång på gång på gång på gång)...

Polen - 3 p
Ännu en ballad! Suck... Här är det en långhårig blond sångerska i vit lång klänning och med en massa stråkar i bakgrunden. Tycker den låter lite väl mainstream...

Irland - 4 p
Årets kalkon i alla avseenden. Här sjunger alltså en kalkon! Men låten är en riktigt svängig trancelåt som jag tror många (speciellt yngre) faller för. Jag kunde inte låta bli att sjunga den efter att jag hade hört den... "Irland le douce points"... he he...

Andorra - 2 p
Låten Casanova blir förmodligen en stor radiohit. Men texten är töntig och enformig.

Bosnien-Hercegovina - 0 p
Eh... En DiLeva kopia med hårnät och en höna och en hysteriskt sprattlande/hoppande danserska... Ja, det är säkert konst, men jag förstår mig då rakt inte på sådan här konst isåfall!

Armenien - 3 p
Lite Roslana-inspirerad låt med trummor. Lite catchig men blir enformig i längden, "kule kule"...

Nederländerna - 3 p
Your heart belongs to me heter låten. En brud med keps och värsta långa ögonfransarna sjunger. Det är en poppig glad låt men lite enformig....

Finland - 3 p
Ett enda hårdrocksbidrag i årets ESC. Såklart kommer det från Finland! Även om jag gillar hårdrock också, så tycker jag inte den här låten håller måttet. Sångaren är inte tillräckligt bra och refrängen är dålig. De sjuger på finska vilket kan ge den mindre chans. Men om man gillar hårdrock så får man en ganska bra klassisk rocklåt med riktigt tunggung.

Rumänien - 1 p
Jamen såklart - ännu en ballad! Jag blir gaalen! Här är det en duett mellan en kille och en tjej och jag ville bara somna... Zzzzzz.....

Ryssland - 1 p
Bilan gillar jag. Men låten suger (trots att Timbaland producerat den) och Bilan sjunger med så mycket vibrato att det bara känns såååå dåligt... Han kan bättre än så här!

Grekland - 2 p
Secret Combination är en poplåt som låter som något Britney Spears eller Spice Girls kunde ha gjort. Låten blir väldigt enformig men jag tror den platsar direkt in på årets "Hits for Kids" platta.

Ja, det var mina synpunkter i alla fall!
Vad tycker ni?

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Haha, kanske borde last lite mer ^^)

2008-05-26 @ 02:36:37
URL: http://theworldsgreatest.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0