Melodifestivalen - deltävling 2 i Skellefteå

Har nu hört alla låtarna (men inte sett slutresultatet) och här är mitt intryck:

1. Show me heaven - Lili & Susi
Roligt att se en comeback av tjejerna! 80-tals flashback ftw!
Låten är helt klart deras "stil" och ABBA-influerad så det dänger om det.
MEN - de verkar ringrostiga på sången (eller så var de väldigt nervösa) samt så måste Lili förbättra sitt engelskauttal.
Sedan var låten ganska enformig.

2. Jag ska slåss i mina kvarter - Lasse & bandet
Låter precis som en annan låt som spelas för jämnan på radion.
Torde bli en radio-hit, men den räcker inte för att gå vidare eller vinna.
Liza - det här borde ju vara något som du gillar?

3. Never been here before - Jennifer Brown
Kul att hon är tillbaka också! Hon har en fantastisk röst också!
MEN - människan flåsar enormt hela tiden när hon ska andas och det "bryter upp" låten (som säkert skulle vara en fin ballad utan dessa missljud). Kan människan inte lära sig andas tystare eller flytta mikrofonen?
Jag tappade helt fokus på låten och satt bara och retade upp mig på "flåsandet".

4. 1 000 miles - H.E.A.T.
Otroligt bra 80-tals rocklåt och en FANTASTISK sångare OCH roliga gitarriff!
Gah - den här måste bara gå vidare!

5. Kärlekssång från mig - Markoolio
Jamen, vad vad VAD?
Nej, nej, nej säger jag bara... Booooring!

6. It's my life - Amy Diamond
Ungdomsidolen har svårt att ta de låga tonerna och det hela blir bara väldigt töntigt (och enformigt).
Amy är duktig för sin ålder (både på sång, show & dans) men hennes röst behöver mogna.
Troligtvis blir låten en hit ändå eftersom det nog är många barn & ungdomar som lyssnar.
Men den går förhoppningsvis inte vidare (det räcker väl med att Emila gick vidare förra veckan?).

7. What if - Cookies n' Beans
Kvällens överraskning! Åh, vilka röster och mysig låt! Älskar den/dom!!
Country i Melodifestivalsammanhang är vi heller inte bortskämda med.
Jag hoppas verkligen att de går vidare!

8. Hope & Glory - Måns Z.
Låter som en hit. Lite enformig tycker jag, men han sjunger superbra!
Scenshowen tycker jag var lite tråkig, men det torde nog inte hindra Måns från att ta sig vidare.

De jag hoppas och tror går vidare: H.E.A.T & Måns till final samt Cookies samt Lili & Susi till andra chansen!

**************************************

Nu har jag sett resultatet och jag hade i alla fall tre rätt av fyra.
Synd att Cookies inte ens fick internationella juryns val...

Men jag fattar verkligen inte REGLERNA!
Först så gick Amy samt Lili & Susi till Andra Chansen.
Sedan blev Amy juryns val till deras "mini-tävling" till finalplats.
Vem ska ta Amys plats i Andra Chansen då?

Nä, jag fattar ingenting och jag gillar INTE duellsystemet (som jag gissar är ENBART till för att få folk att rösta tre gånger istället för två och därmed få in mer pengar).
Jag skulle föredra att festivalen fick mer statligt stöd och skippade dessa tre omgångar av telefonröstningar!
Två torde räcka gott och väl.

Tyckte ni rätt låtar gick vidare då?

Kommentarer
Postat av: Lizaloop

Ja helt rätt som gick vidare. Lasse Lindh var bättre förra året, gillar hans röst men inte låten!

2009-02-16 @ 11:13:13
URL: http://lizaloop.blogg.se/
Postat av: Anna-Maria

Jag gillade verkligen Cookies..blev så besviken när de inte gick vidare. Måns var en favvo :)

2009-02-16 @ 16:03:55
Postat av: Lisse

Ja det va verkligen rätt låtar som gick vidare å det va ju bra för hus friden för Tommy höll på H.E.A.T & jag höll på Måns =)

2009-02-17 @ 15:30:13
URL: http://lisses.blogg.se/
Postat av: Hera

Frida Öhrn i Cookies är ju hon som sjunger RELEASE ME...som jag har noja på :)

2009-02-17 @ 18:20:39
URL: http://hera.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0