Barntillåtet eller ej

När vi fick barn bestämdes att vi skulle vara stenhårda på vilka filmer och spel hon skulle få se respektive spela.

Alla verklighetstrogna skjuta-spel skulle hon INTE få spela förrän hon blivit tillräckligt gammal.

Hon är 6,5 år nu och använder Internet (barnsidor), MSN (för att skicka symboler eftersom hon kan inte läsa eller skriva än) och alla möjliga barnspel (samt Guild Wars förstås).

Hon testade CSS i helgen (se nedanstående inlägg).

Jag kände viss oro, men hon blängde nedlåtande mot mig och sa:
- Men mamma, det är ju bara ett SPEL där allt är på LÅTSAS!
- Jo, men du tycker inte det är skrämmande då?
- Men åååh...
Hon rullade med ögonen och suckade:
- Gubbarna är ju bara folk jag känner eller från datorn, vad är det för hemskt med det?
- Eh, ja... Nähä...

Kommentarer
Postat av: Carola

Jag vill mina barn det bästa, ja visst. Min son Carl är snart 12 år och han spelar WarRock, Counter Strike Source och 2Moons. Spelandet har medfört att hans engelska är det full fart på. Men, datorerna finns i samma rum. Vi nördar på var sitt sätt, släktforskning, musik med MSN och spel. Gemenskapen i samma rum ger en god överblick samtidigt.

2007-11-26 @ 18:45:40
Postat av: Ice Lady

Carola: Jo, du har nog helt rätt.
Det viktigaste är nog att man har överblick (koll) på deras spelande.
Inte så svårt för oss, än så länge, eftersom vi också sitter i samma rum, och alltid spelar MED henne i "vuxen-spelen".
Och som förälder får man väl vara extra vaksam på att barnen verkligen inte tar film/böcker/spel osv för allvarligt, utan att det är skillnad mellan fantasi och verklighet.

2007-11-27 @ 10:33:00
URL: http://icelady.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0