Följetongen "Förhatlig kontaktbok" fortsätter...

För några veckor sedan började Dottern i första klass.
Den nya fröken undrade om vi kunde tänka oss att använda kontaktbok i år (istället för det forum som vi gjort och bekostat GRATIS åt skolan under förskoletiden).

Jag svarade henne via ett brev jag häftade fast i kontaktboken:

* * * Citat: * * *

Ang det här med veckobreven/kontaktboken (och annan information) så har vi inte fått den via mejl utan ett forum som vi skapat åt skolan. Tanken var att avskaffa ALLA kontaktböcker och istället använda forumet (alla föräldrar till klassens barn har datorer och kan använda dem). Ifall någon ny elev börjar som inte har tillgång till dator går det lika enkelt att skriva ut från forumet och ge till dem som att klippa och klistra in i en kontaktbok.


Både Älvbrinken och Renforsskolan samt många andra skolor i landet använder redan Internet som verktyg för att sprida information, veckobrev, matsedlar, läxor osv.


Vi hoppas såklart på att Hällnäs skola ska införa det också!


Det finns ju så många fördelar:


Miljön

Det ligger helt rätt i tiden att vara miljövänlig och försöka minska pappersmängden som flödar. Kan Hällnäs skola spara några träd genom att avveckla kontaktböcker och kopi­erat material vore det väl en värdig insats?


Pengar

Papper och kontaktböcker kostar en slant. Att lägga upp information på Internet är gra­tis och ifall någon förälder ändå vill ha informationen utskriven så blir det på deras egen bekostnad. Hällnäs skola har väl inte en massa pengar? Vore väl roligt om det kunde läggas på något som behövs?


Tidsbesparing

Veckobreven och dyl skrivs ju ändå in med hjälp av en dator så om man tog bort arbetsmomentet med att kopiera, klippa och klistra in i respektive kontaktbok torde det väl ge extra tid att ägna åt eleverna istället?


Delaktighet och förenklad kommunikation mellan föräldrarna

Som förälder är det svårt att känna sig delaktig i skolarbetet när man har fullt upp med jobb och annat i vardagen. Ett forum ger en möjlighet att komma med idéer, beröm och kanske bilder ifall någon förälder varit med på någon aktivitet och kan dela med sig till alla andra!


Man hinner också oftast bara träffa någon enstaka förälder vid hämtning/lämning, så det är svårt att upprätthålla någon närmare kommunikation. Via ett forum kan ALLA för­äldrar läsa det någon annan skrivit och får automatiskt möjlighet att ex skicka med­delande till någon specifik. Att jobba för att få en god föräldragemenskap i klassen är väl också viktigt?


Praktiskt

Att ha ALL information samlad på ett ställe på Internet förenklar enormt. Inga fler glömda eller borttappade kontaktböcker eller lappar som ramlat ut och förkommit. Alla tre parter (lärare/elev/föräldrar) torde gagnas!


Jag hoppas (och tror) att Hällnäs skola är en skola med framåtanda och nytänkande! Något som bara innebär fördelar för alla parter kan väl inte vara fel?


Alla verktyg som kan användas för att effektivisera och göra undervisning, föräldra­kontakt osv bättre borde nästan vara självklara att Hällnäs skola ska använda! Eller?


Vänliga hälsningar och med hopp om utveckling! :-)


* * * Slut citat * * *


Fick svar att det var på gång ett system och att mer information om det skulle komma på föräldramötet.

I tisdags kväll var det alltså dags för föräldramötet.
Tack för skjutsen Pernilla!

Först var det samling i klassrummet och information av fröken samt en assistent som jobbar i klassen.
Ordet "förordning" var felstavat i första overheadbilden.
Som vanligt kan jag inte låta bli att korrekturläsa saker när jag läser dem!

Klassrummet är trevligt och barnen hade gjort jättefina saker!

Verkar vara ett mycket bra upplägg med teman och de olika ämnena inbakade i varandra.
Barnen hade också fint i bänkarna och bra pedagogiska böcker.

Vi fick information om allt möjligt.
Bl a att kommunen ska köra igång med Internet-baserad tjänst för ALLA skolor nu, inte bara de i Vindeln (Älvbrinken och Renforsskolan).
Fröknarna trodde det skulle vara klart vilken dag som helst och undrade om vi kunde köra den "manuella" kontaktboken tills dess.
Självklart! Är det bara frågan om två-tre veckor spelar det väl ingen roll tycker jag.

Efter det klassmötet var det dags för det stora "skol-mötet" på Folkan lett av rektorn Lars.

Han hade minsann avancerat och visade inga OH-bilder utan hade med sig sin bärbara dator och körde projektor.
Kul att se att den nya tekniken används (av vissa)!

Däremot visade han bl a en massa styr- och måldokument i Wordformat...
Vilket visas med alla markeringar under konstiga formuleringar och stavfel eller ord som inte finns i ordlistan.
Dokumenten var dessutom under all kritik.
Punkt i rubriker, felaktiga punktlistor och massor av meningsbyggnadsfel samt stavfel.
Jag höll på att storkna.
Tror inte jag hörde ett ord av vad han sa, för jag fastnar bara på dessa små bagateller!

Visserligen sa han inte så mycket annat än det han läste från skärmen så det kanske inte spelade så stor roll.
Men är det inte skam på torra land att vår rektor inte kan stava eller använda rätt förkortningar?
(Jag förutsätter att det var han själv som skrivit dem.)
På flera ställen stod t ex mm (millimeter) istället för m m (med mera)!
Tragiskt tycker jag...
Har lärarna lika dålig skrivkompetens kanske man skulle börja oroa sig för vad barnen får lära sig...
Han skulle nog definitivt behöva en Word- och skrivkurs.

Fast problemet ligger nog också i det faktum att det finns inte så många sekreterare/assistenter kvar inom kommunal verksamhet.
Det var där kompetensen fanns för att skriva korrekt och de kunde använda ordbehandlingsprogrammens alla funktioner rätt.
Men det anses säkert inte viktigt längre.
Huvudsaken är kanske att man kan "skriva ihop" något i ordbehandlingsprogrammet och få ut det på papper?

Tja, i vilket fall som helst.

Jag frågade honom direkt efter hans genomgång om ett mer exakt datum när det nya Internetbaserade kontaktsystemet skulle köras igång.
Fick beskedet att han inte kunde svara, men att det inte var på långa vägar ens bestämt VILKET system som skulle användas.
Testpersoner inom lärarkåren (och kanske även andra) skulle utses och de skulle testköra.
KANSKE att det skulle vara klart att köras igång under våren, men det lät också tveksamt.

Jaha, tyckte jag.
- Men kan vi då inte köra på det forum som vi skapat för klassen?
Nja, han kunde tydligen inte bestämma det och erbjöd mailinglista istället.

Men i en mailinglista är det bara tvåvägskommunikation och man missar helt kontakten med alla andra föräldrar.
Likaså är det bra att all information finns någonstans upplagd där man lätt kan komma åt den.
Mail är bra men är jobbigt att leta igenom, lätt att radera/haverera m m.

Han sa vidare att det fanns både för- och nackdelar med att byta ut kontaktboken.
- Vilka är fördelarna med att behålla den då? frågade jag.
- Jo, men det är enklare eftersom man ändå skickar hem läxan samtidigt.
- ?
Jag fattar ingenting av den fördelen (och någon annan kunde han inte säga).
Troligtvis är jag dum eller helt korkad.
Vad har läxan med kontaktboken att göra?
Den skickas ju hem oavsett vad och det finns enkom plats att lägga till kommentarer från föräldrarna i läxböckerna.
Använder man forum kan man lägga in sina kommentarer och se ifall alla andra föräldrar också t ex inte förstått uppgiften eller om andras barn tycker de är svåra/lätta osv.
- Jaha, men är det helt omöjligt att vi använder forumet (som redan finns) tills dess att det nya systemet är i gång då?
- Nja, det får du i så fall ta en diskussion om med alla föräldrar samt klassföreståndaren.

Summa summarun:
Det är alltså MITT jobb att se till att utveckla skolan?

Tja, skit sak samma.
Jag fick helt klart känslan av att skolan inte alls uppskattar föräldraengagemang eller är positivt intresserade av att utveckla sina arbetsmetoder.

Först tänkte jag kolla runt med alla föräldrar och sedan med skolan.
Men sedan ångrade jag mig.
Varför ska jag lägga ner en massa tid och engagemang när det inte ens uppskattas?

Äh, numera skiter jag i skolans organisation och utveckling!
Det är DERAS problem - inte mitt.
Jag får väl skriva mina inlägg och klistra in i stenålderskontaktboken jag också då.
Lim och sax finns redo.

Men jag står för att jag tycker det är dåligt och erbarmligt med sådant ointresse från skolans sida.


Kommentarer
Postat av: Lizaloop

Bra skrivet!!!

2008-09-19 @ 10:53:42
URL: http://lizaloop.blogg.se/
Postat av: the drama queen

WOW vilket långt bra inlägg ...

2008-09-19 @ 11:10:38
Postat av: GunillaK

Det är bara att konstatera att vi är yrkesskadade... Jag förundrades också över alla felstavningar och felaktiga förkortningar. Jag begär faktiskt av skolans personal att de ska kunna stava. Men det är kanske för mycket begärt?



Håller med dig om att det vore mycket enklare att använda sig av ett forum istället för kontaktbok. Adam är redan inne på sin andra bok i höst. Den första tappades bort och hittades senare längst inne i en hoprullad blöt handduk från gympan.



// Gunilla

2008-09-20 @ 09:56:26
Postat av: GunillaK

Måste dementera! Det var inte Adams bok i handduken, det var en annans elevs vid mer ingående undersökning... ;)

2008-09-21 @ 07:34:40
Postat av: Ice Lady

Liza & DQ: Tackar!



Gunilla: Ha ha ha... Så TVÅ elever är redan inne på sin andra bok! ;-)

2008-09-21 @ 14:22:32
URL: http://icelady.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hallå...??!

Alla har inte så flashig dator, endel grottkvinnor kör med K56 modem och har på datorn typ två gånger per månad...(gissa vem) så jag har gärna kvar kontaktboken :)

2008-09-28 @ 13:07:35
Postat av: Ice Lady

Grottkvinnan: Ha ha ha ha... Ja, men då klarar du dig ju fint! Datorstart två gånger till per månad och kontaktboken är kollad! ;-)

2008-09-29 @ 17:42:07
URL: http://icelady.blogg.se/
Postat av: Anonym

Din kritik verkar ha gått fram ang. styrdokument och rättstavning..

2008-10-08 @ 12:29:03
Postat av: Ice Lady

Anonym: Men så bra! :-D Hoppas kritiken uppskattas och leder till förbättring! :-)

2008-10-08 @ 14:04:20
URL: http://icelady.blogg.se/
Postat av: Ice Lady

UPPDATERING: Dotterns klass kommer att börja använda vårt forum som kontaktlänk/-bok fr o m denna vecka! Yay!

2008-10-08 @ 14:13:14
URL: http://icelady.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0